sâmbătă, 13 august 2011

Andu, Andrei, Elena Udrea și skiatul pe Valea Jiului

Zece zile de stat în Retezat, pe malul Lacului Bucura, zece zile jos, în oraș. Vara salvamont, iarna lecții de schi la Straja. „Eu sunt miner, de meserie, dar acum fac mai mult alpinism utilitar. Mineritul e o meserie foarte grea, din care aproape că nu mai ieși la pensie…” spune Andu.
Amândoi au o simpatie speciala pentru Elena Udrea (același sentiment pe care l-am întâlnit și în Delta) datorită banilor investiți în modernizarea pârtiilor de schi de la Straja.
În timp ce mă încălzesc în cabana Salvamont după sprintul prin ploaie până în Curmătura Bucurei, Andrei ne povestește despre întâlnirea cu Elena Udrea. "Am făcut o gafă... Dar n-a fost din vina mea... Venise Elena Udrea în vizită la Straja și m-a rugat primarul din Lupeni să o însoțesc, să îi arăt locurile. O ajutam să urce în snowmobil și nu știu cum a alunecat și cum țineam eu palmele așa să o susțin, o dată mă trezesc cu două buci în mână. Am încercat eu să o dreg, să o întreb dacă se simte bine... (noi, pe jos de râs), dar mi-a fost o jenă"...
Zona Valea Jiului devine o alternativă la skiatul pe Valea Prahovei, iar Ministrul Turismului a afirmat că există fonduri dedicate pentru această zonă și că încurajează mediul privat să profite de oportunitate, investind în regiune. În masivul Parâng, iarna aceasta se va putea schia pe 3,1 kilometri de pârtii noi (lucrările continuând la alte două pârtii); intenția este de a uni domeniul schiabil din Straja cu cel din Pasul Vâlcan.
„Să veniți la iarnă – nu e atât de scump ca pe Valea Prahovei, nici atât de aglomerat, nici atât de multe fițe și domeniul schiabil e foarte mare” – este invitația pentru toți prietenii pe care Andu și Andrei și-i fac la Lacul Bucura.
A doua zi de dimineață când lacul își deschidea ochiul spre soare, Andu ne-a luat la o repriză de cățărat pe stâncă – prima pentru mine. M-a surprins cât de diferită e față de cățărarea la panou și cât de creativă.
Un salvamontist e plătit cu șapte milioane. Se consideră operațiune de salvare – pentru care primesc bani în plus - dacă rănitul este predat ambulanței. Cele mai dese sunt entorsele, probleme cauzate de echipamentul nepotrivit pentru munte, de hainele subțiri sau de estimarea incorectă a timpului pe traseu, ne spune Andrei. Există frecvent probleme de întrerupere a comunicării între punctele de salvamont din Parcul Retezat. Dacă este nevoie să fie chemată ambulanța, salvamontiștii trebuie să urce până în Curmătura Bucurei - cel mai apropiat loc cu semnal din zona lacului, aflat la 45 de minute de mers.
Dovada clară a modului cum funcționează serviciile de salvamont, pe drumul de întoarcere, ne dăm seama că în legătură cu soarta noastră era o adevărată confuzie… „Mai erau și două fete care dispăruseră aseară, apoi au apărut…” (colegii noștri sunaseră la 112), dă prin stație echipa de Salvamont de la Cabana Pietrele care tocmai transporta o fată de 16 ani cu entorsă. În țara asta, tot rachetele luminoase și semnalele cu fum par să fie cele mai eficiente între două puncte salvamont… antenele prea se strică…

Niciun comentariu:

About

toateBlogurile.ro